Heb je het bericht ontvangen dat je schijfruimte vol is, dan is het een goed idee om te controleren wat de oorzaak is. Je kunt controleren hoe de beschikbare hostingruimte wordt gebruikt. Dat gaat het snelst via je account op onze website.
- Log in op je account op onze website.
- Klik op Diensten en dan op het soort hostingpakket (bijv. WordPress hosting).
- Klik vervolgens op je hostingpakket en dan op Bestandsbeheer.
- Let nu op de grootte van de mappen application_backups, domains en imap.
application_backups: hierin zitten de back-ups die Installatron maakt van jouw website(s).
domains: in deze map staan je domeinen en de websites die daarop staan
imap: de mailaccounts en de inhoud van de mailboxen
In onderstaand voorbeeld neemt de map domains de meeste ruimte in. - Nu je weet wat het meeste ruimte inneemt, kun je kijken naar mogelijke oplossingen.
Zijn het de Installatron back-ups in de map application_back-ups die veel ruimte innemen, dan kun je kiezen voor de optie Premium back-ups. De back-ups van je website worden dan op een externe back-up server opgeslagen en niet in je hostingpakket. Daarmee bespaar je dus op de schijfruimte van je hostingpakket. Door de lage kosten van Premium back-ups is dit meestal de goedkoopste manier om je ruimteprobleem op te lossen.
Als de map domains de meeste ruimte inneemt, kun je kijken of je wellicht een back-up plugin hebt geinstalleerd in je website. Deze plugins slaan de back-ups op in je hostingpakket. We raden aan om dit soort plugins niet te gebruiken omdat ze al snel zorgen voor ruimteproblemen, niet altijd betrouwbaar zijn en vooral omdat Installatron al back-ups maakt van je website. Als het niet mogelijk is om ruimte vrij te maken in je website, dan kun je het beste je hostingpakket upgraden naar een groter pakket.
In de map imap zitten de mailboxen voor inkomende en verzonden mail. En de prullenbak. Mogelijk kun je mail verwijderen en de prullenbak legen. Is dit niet mogelijk, dan raden we aan om je hostingpakket te upgraden naar een groter pakket.