Tweefactor authenticatie gebruiken in Roundcube (experimenteel)

Dit betreft een experimentele functie in Roundcube. Dat betekent dat we de functie wel beschikbaar stellen, maar dat deze niet uitgebreid is getest. Ook is het mogelijk dat we de functie weer verwijderen, bijvoorbeeld omdat blijkt dat er te veel bugs in zitten of er conflicten ontstaan met andere functies. 

  1. Klik in Roundcube op Instellingen > 2-staps verificatie.





  2. Klik op de button Alle velden instellen (vereist).
  3. Klik in de pop-up op OK. Alle velden worden nu automatisch ingevuld.
  4. Gebruik de 2FA app op je smartphone om een nieuwe service toe te voegen en scan met je app de code.
  5. Voer de code in bij Check code en klik op de gelijknamige button. Als de code juist is, wordt dat gemeld in een pop-up. Klik in de pop-up op OK.
  6. Noteer de herstelcodes.*
  7. Klik op de knop Opslaan.
  8. Log nu uit en log opnieuw in. Na het invoeren van je gebruikersnaam en wachtwoord wordt je om de code gevraagd.

 

* Herstelcodes bij twee-factor-authenticatie (2FA) zijn een soort noodwachtwoorden die je kunt gebruiken als je geen toegang hebt tot je 2FA-app. Ze zijn bedoeld als een back-up, zodat je nog steeds kunt inloggen op je account, zelfs als je je telefoon kwijt bent of als de app niet werkt.

 

Belangrijke kenmerken van herstelcodes:

  • Eenmalig gebruik: Elke code kan slechts één keer worden gebruikt.

  • Beperkte toegang: Meestal krijg je een set herstelcodes bij het instellen van 2FA. Als je ze verliest, kun je nieuwe codes genereren.

  • Opslaan op een veilige plek: Bewaar ze op een veilige en toegankelijke plaats, zoals een versleuteld wachtwoordbeheerprogramma of offline op papier.

 

Wanneer je een herstelcode nodig hebt:

  • Als je telefoon kapot, verloren of gestolen is.

  • Als je geen toegang hebt tot de authenticator-app.

  • Als je een nieuwe telefoon hebt en je 2FA niet hebt overgezet.

 

Belangrijk: Je kunt tot vier keer inloggen met een herstelcode. Zodra je deze vier herstelcodes hebt gebruikt, kun je niet meer inloggen. Als je de app op een nieuwe telefoon installeert of alle herstelcodes hebt gebruikt, moet je de volledige procedure opnieuw doorlopen.
Heb je geen herstelcodes opgeslagen of alle vier codes verbruikt, dan is het niet meer mogelijk om toegang te krijgen tot je account. Ook wij kunnen dat niet herstellen.